Roligt att ni tittar in

torsdag 9 oktober 2008

HÄR KOMMER MERA




Två dagar ägnade vi åt att köra uppe i bergen. Vandra i dom små byarna som ligger uppe i bergen. Vi gick också och tittade på en halvfärdig gigantisk kouros som ligger ovanpå ett gammalt marmorbrott. Kourosen kallas Flerio och är gjord 7 århundradet fK.
Av okänd anledning blev den aldrig färdig och nådde mottagaren. Jag tog på honom och kände tusentals år av historia strömma genom mig. Det var en upplevelse.

Vi(mannen) körde uppför dom smala kurviga vägarna upp till marmorbrotten där man bröt den berömda Naxosmarmor. Enligt en grekisk vän är grunden till Akropolis(byggt 400 år fK.) byggt med Naxosmarmor. När man står och ser ner från dessa svindlande höjder undrar man hur dom fick ner den tunga marmorn från brotten till hamnen för att skeppas till Athen. Det måste jag ta reda på.

Till slut kommer en bild på mitt absoluta favoritdjur på Naxos, åsnan.

1 kommentar:

Tomtan sa...

TAck för kommentaren! JAg köpte mönstret på http://www.garnharvan.se/
Stickade min i alpackagarn från dropr, mörkgrå och brandbilsröd. Eva