Roligt att ni tittar in

tisdag 10 juni 2008

VAR KOMMER JAG IFRÅN?


Har börjat med släktforskning lite försiktigt. Det är väldigt svårt att läsa i dom gamla kyrkböckerna och man orkar inte sitta länge.Men jag har kunnat konstatera att min farfars far kom från Ransäter i Värmland. Det var roligt eftersom jag tycker mycket om Värmland.

Fast jag måste säga när man ser kyrkböckerna att prästernas omdömmen om människor är ganska förfärliga. Idiot. oäkta och andra tillmälen skrivs med stora bokstäver. Ack ja, prästerna förnekar sig inte.

Här blåser förfärligt så håll i hatten!

4 kommentarer:

Monica Hansen sa...

Låter spännande men hu så elaka gåbbar!

Tomtan sa...

Kollade upp mkin släkt åxå och blev lite besviken över att det inte fanns några kommentarer. Kunde varit roligt att få säga "kan man vänta sig annat när nn's farmorsfar var en hmhm" när man spyr galla över storerbror. *ler* //E

Eleonor (Elle) sa...

Måste vara intressant ,, men det r nog svårt att tleta fram en massa data.. Ha det gott.. kram!

vi_i_fabriken sa...

Spännande med släktforskning. Sorgligt att prästerna skriver så. Om någon så borde de ju lyfta det positiva hos de människor de mötte. Jag vill ändå tro att det var förr och att det finns många olika sorters präster då som nu.